Thursday, June 9, 2011

aq x mampu menjawabnya..........................

aku tak mampu menjawabnya.....
APA SEBENARNYA YANG SUDAH AKU LAKUKAN?
18 tahun sudah aku melalui hidup,
Namun, aku....................................
Masih tak mampu menjawabnya...........
Aku mula mengenang semula apa telah ku perbuat?

Adakah al-Quran telah habis ku terokai?
Adakah al-Quran telah ku fahami?
 Perintah dan larangan-Nya. Adakah aku ikuti?
Berapa ayat yang membekas di hatiku?
Berapa surah yang tersemat di memoriku?
Berapa surah yang lancar ku lafazkan?
Adakah aku telah belajar untuk membacanya?
Ketika aku beralasan “aku tak pandai bacalah”, adakah aku telah mencuba menguasainya? Mempelajarinya?
Hadis Rasulullah, tahukah aku tentangnya? Apa yang aku tahu?
Adakah sekadar unit dalam pendidikan Islam aku temuinya?
Berapa hadis yang ke hafal, apatah lagi sunnah yang ku amal?
Adakah telah ku kuasai sirah Rasulullah, para sahabat, juga sahabiah................
Pernahkah aku menghargai pengorbanan mereka itu?
Pernahkan aku teringin mencontohi mereka?
Pernahkah, aku gagahkan untuk Islam bila ia di tindas sebagaimana Rasulullah?
Selalukah bibir ku berselawat ke atasnya?
Adakah aku amalkan ajaran Islam yang di juangkan Baginda?
Sebenarnya.........kenalkah aku siapa Rasulku?
Apa ibadah sunat kegemaranku? Adakah yang aku amalkan?
adakah aku tahu erti qiamulail?
Berapa kali aku bangkit melakukannya?
Selalukah aku berzikir memujiNya, mensyukuri nikmatNya, mengakui kebesarnNya.....
Mengalirkah sedekah dari tangan ku?
Adakah puasa ku sekadar kerana Ramadhan?

 Aku seorang Muslim! Tapi adakah benar, aku seorang muslim yang beriman dan soleh?
Mengakui Allah tuhan yang Esa, mengakui Muhammad adalah kekasihNya...
Tapi....
Semua soalan itu mampukah aku menjawabnya di hadapan Allah?
Mampukah aku mengaku dengan jujur...apa yang sudah aku lakukan di dunia ini sebagai bekal,
 untuk aku menhadapi Hari perhitungan di Padang Mashyar...yakni AkHIRAT!!!!!

Adakah sudah cukup bekal kuburku?
Adakah aku pernah merasa insaf, berdosa,taubat..dan ingin kembali padaNya.....
Bilakah aku akan terus-menerus melakukan maksiat dan dosa?
Atau aku tak pernah terfikir aku sedang menambah dosaku!
Pernahkah terdetik di hatiku untuk mengingati hari pemergianku..
Bila malaikat maut datang menjemput..........................................
PERNAHKAH aku  BERFIKIR DENGAN MATA HATI TENTANG MATI!!!!!!!!!!!!!!
Yakinkah aku syurga milikku??????????????????????????????
Bila lagi akan aku mencari jawapan itu..sempatkah ku temukan?

Bila lagi aku akan menjadi Islam 100%.............
Muslim keseluruhannya....
“Wahai orang-orang Islam, masuklah kedalam Islam secara keseluruhan, dan janganlah kamu ikuti langkah-langkah syaitan. Sungguh, syaitan itu musuh yang nyata bagimu.( surah al-Baqarah: 208)

Adakah aku tunggu hidayah tanpa aku berusaha mendapatkannya..sedangkan Allah tidak akan mengubah kecuali..aku yang berusaha mengubahnya...........(surah ar-ra’d:13)
Belum tiba lagikah masanya untuk aku memikirkan tentang agamaku..amalku..dan pengakhiranku...syurga atau neraka........
“ belum tiba lagikah waktunya bagi orang-orang beriman untuk sedikit khusyu’ mengingat Allah dan mematuhi kebenaran yang telah di wahyukan (kepada mereka).............(surah al-Hadid: 16)



Wednesday, May 25, 2011

aq main2 syak bah........

                    Aq men2 syak bah....

Kedengaran gelak tawa memecah keheningan pagi. Ku lihat sekumpulan anak muda sedang bergelak sakan selepas mengenakan salah seorang daripada mereka. Bila sahabat yang malang itu mula murung, masam mencuka..datanglah dalang jenaka memujuk.
“La..ko merajuk ka? Ndak kool betul la..lek la beb..aq men2 syak bah tu tadi....”
Lalu sahabat itu mula terpujuk. Walaupun sering di permainkan, ia sudah lali. 

Memetik kata2 pensyarahku, 

“Bila kita sudah terlalu biasa melakukan sesuatu, ia menjadi sebahagian daripada DNA kita.”

Perangai suka bergurau itulah yang telah menjadi DNA dalam diri pemuda pemudi islam hari ini . DNA yang menjadi genetik generasi terdahulu, hari ini dan NAUZBILLAH, generasi masa depan.  Masakan tidak, umat islam tidak lagi sedar apa tujuan kita di hidupkan, kita lupa perjanjian kita dengan Sang Pencipta untuk menyerahkan seluruh jiwa raga padanya sedangkan kita memperbaharui perjanjian tersebut 5 kali sehari.
.
Sesungguhnya solatku, ibadahku, hidupku dan matiku hanya bagi Allah!

“Aku gurau jak pun..”   “ I’m just kidding fren...” “ish! Ko ni, aq men2 syak lah...”

Wahai saudara seislamku, cukuplah segala gurau senda kita itu. Kerana itulah kita melupakan akhirat, mengejar duniawi yang sementara, sedang Allah berkali-kali mengingatkan kita dalam Al-Quran...
“ Dan kehidupan dunia ini hanya senda gurau dan permainan. Dan sesungguhnya negeri akhirat itulah kehidupan yang sebenarnya, sekiranya mereka mengetahui..”(Ar-Rum: 64)
“....Mereka bergembira dengan kehidupan dunia, padahal kehidupan dunia hanyalah kesenangan (yang sedikit) berbanding kehidupan akhirat..”( Ar-Ra’d: 26)
Jelas dan mudah difahami bukan pesanan ini??  Namun kita membutakan mata, memekakkan telinga, agar kita menjadi golongan yang tidak mengetahui kebenaran ini. Malah, kekasih Allah yang sepatutnya menjadi junjungan kita, Muhammad ya Rasulullah telah bersabda..

Daripada Abdullah ibn Umar r.a,katanya, Rasulullah saw memegang bahuku, seraya berkata: “Jadikanlah dirimu di atas dunia ini sebagai perantau atau pengembara. Ibn Umar berkata, apabila kamu berada di waktu petang, janganlah tunggu menjelangnya waktu pagi. Apabila kamu berada di waktu pagi, janganlah tunggu menjelangnya waktu petang. Gunakanlah peluang untuk beramal semasa kamu sihat untuk persediaan ketika kamu sakit dan semasa kamu hidup untuk persediaan matimu...” Hadis riwayat al-Bukhari

Betapa Rasulullah turut mengingatkan kita agar menjadi perantau, yakni duniawi cuma persinggahan, bertepatan dengan firman Allah di atas. Sesungguhnya dalil tersebut adalah benar. Allah telah meminjamkan kita jasad, buka untuk kita gunakan untuk memenuhi keinginan nafsu, tetapi sebagai alat untuk menjaga roh kita. Mudah-mudahan kita mampu mencari bekal akhirat secukupnya dengan segala pinjaman lain iaitu tubuh badan kita yang lengkap dengan kudrat empat kerat. Jangan sesekali biarkan diri ini mejadi hambaNya yag menerima WARNING daripada Allah seperti dalam dalilnya..

Barangsiapa yang menghendaki kehidupan sekarang( duniawi),maka Kami segerakan baginya di (dunia) ini apa yang Kami kehendaki bagi orang yang Kami kehendaki. Kemudian Kami sediakan baginya (di akhirat) neraka jahanam, dia akan memasukinya dalam keadaan tercela dan terusir."(Al-Isra: 18)

Allah telah memberi kita terlalu banyak peluang. Bila mana hati kita ini telah di ketuk untuk menghampirinya melalui tarbiyah, jangan sesekali tidak mengendahkannya. Sambutlah ketukan itu dengan semangat baru untuk memperbaiki diri menjadi soleh, dan seterusnya sebagai seorang musleh(orang yang mengajak orang lain menjadi soleh). Mungkin saja daripada perubahan kecil, suatu masa nanti kita mampu untuk bergerak pula dalam jalan dakwah sebagai Da’ie( pendakwah) yang menyeru umat menuju redha Ilahi.

Akan tetapi, pasti ramai yang akan memberi alasan.
 “ilmu tak cukup lagilah nak tarbiyah orang lain...” 
“Ish, uztaz dan ustazah kan ada, tak payah lah aq nak sibuk nasihat orang.....”

Semua ini hanyalah alasan bagi orang yang lupa bahawa setiap insan punya kewajipan untuk menyeru ke arah yang baik, mencegah kejahatan(amar ma’ruf nahi munkar). Rasulullah sendiri telah berpesan, 'sampaikanlah daripadaku walaupun sepotong ayat'.
Marilah kita, generasi akhir zaman yang di selubungi kemungkaran menanam azam untuk menamatkan segala kerosakan umat. Jadilah generasi yang ‘luar biasa’ pada zaman ini. Berhentilah dari terus bermain dan bermain. Kita bukan hidup untuk dunia tetapi hidup untuk akhirat. Jika kita mengejar duniawi, kita akan letih, tetapi jika kita mengejar ukhrawi, birpun letih, insya’allah kita berehat di syurga. Sesungguhnya Allah telah menjanjikan yang terbaik buat hambaNya yang rela berjuang di jalan Islam, kerana setiap yang kita lakukan demi Islam adalah pelaburan saham akhirat yang terbaik. Hayatilah firman kukuh berikut


“Barangsiapa meminjamkan kepada Allah dengan pinjaman yang baik , maka Allah akan mengembalikannya berlipat ganda untuknya,dan baginya pahala yang mulia”(Surah 57: ayat 11)

“wahai orang-orang yang beriman! Mahukah kamu Aku tunjukkan suatu perdagangan yang dapat menyelamatkan kamu dari azab yang pedih? (iaitu) kamu beriman kepada Allah dan RasulNya da berjihad di jalan Allah dengan harta dan jiwamu. Itulah yang ebik baik jika kamu mengetahui.”( Surah 61: ayat10-11)

“Jika kamu meminjamkan kepada Allah dengan pinjaman yang baik, nescaya Dia akan melipat gandakan (balasan untukmu dan mengampuni kamu. Dan Allah Maha mensyukuri,Maha Penyantun”(Surah 64: ayat17)

Suhanallah..betapa Pemurahnya Allah. Masihkah kita ingin lemas tenggelam dengan pemainan dan gurau senda dunia??????

wallahualam..........(^_^)

Tuesday, April 12, 2011

still facebooking!!!! think twice....

 ---just want to share this to reduce addicted facebookers. We never think this far when we are enjoying social networking for nothing, just to waste part of our lifetime. Open up your mind!!!! FACEBOOK is a drug. Don't get addicted.---

It is very obvious that the disadvantage of Facebook is the availability of your personal profile on the Internet for many people to see.  For example, in Sarah Schweitzer’s article “Universities Ponder Facebook Etiquette”, a student explains how word of what was on her Facebook profile reached her Grandmother who did not appreciate the content very much.  Of course, you have complete control over what the content of your profile is.  However, many people do not think about the type of information they make available and many times people will put too much information, leaving them quite vulnerable.  
                 In addition, to the control that you have over your content, the website is completely restricted to college students, which adds much needed security so that not every “Joe Somebody” can have access to everyone’s information.
The more important disadvantage of Facebook is the effect it has on the people that use it, especially the frequent users.  

In “The Death of Interaction”, Conor Boyland, a sophomore at UC Santa Barbara, explains both the best feature and the biggest drawback of Facebook; “online directories like Facebook make it possible to find out quite a lot about a person without ever speaking to them”.  This feature that Facebook provides lets people avoid the essential part of getting to know someone, talking to them. 

Because of this, and that fact that almost all users spend way too much time on the Facebook or just the computer in general, is why Facebook greatly affecting the frequent users social skills.

                   Social skills are very important in the world we live in.  Being able to hold conversations and relate to other people helps people not only in their business lives but also in their daily lives.  With the creation of, first, instant messenger and now Facebook, the young generation is beginning to become more dependent on these technologically based ways of communicating.   
Yes, Facebook makes it easier to meet people, which as everyone knows, is the most difficult part of starting a relationship, but these people using Facebook are becoming addicted and dependent upon this social network.  

                                                      Addiction at its worst...


These addicts are using Facebook as another excuse, upon the many, as a reason why they are constantly hunched over their computers. If these people continue to constantly use these social networks as their primary means of communicating, their social skills will slowly diminish and their daily lives will be drastically altered.

Saturday, April 2, 2011

= + - ika..(^_^,).. - = + *

Bismillahirahmannirahim..........

              4 April 2011-7:47 am.i'm still breathing and here I am at home in Village 5K University technology of Petronas.All praises to the Almighty. Still wondering why I'm here? It's all begin when I entered Mara Junior Science College Tawau on 10 Feb 2010. Two years that I spend there is enough to allow me competing with others to get MARA scholarship. Eventhough, becoming one of the MARA scholar is not easy, but then my path is helped with my poor trial SPM result. Yes, my TRIAL SPM result is what brought me here. And of course, the owner of the result have a name, thats me, Norsyafiqah binti Salimun. Ika is my nickname. My life start when  I was born to see the world from the marriage of my dad, Salimun Surugau and my mom, Hanasiah Abdullah on 18 January 1993 at Hospital Ranau Sabah. After I spend 18 years of my life, this thing is what I hold...


"be positive all the time..there will always be a way..."


I am always feel great to be one of the Sabahan girl but I do not want to be typical Dusun girl. Thus I am here to prove that. Growing up in a small family of six siblings, I am the fifth daughter and I only have a brother. My family is whom make my life over the past 18 years more colorful than the rainbow. My childhood time are different from most of my peers. I have to plant on my own what I eat. Yes! I know how to plant paddy which become rice to enter my stomach.
               I put my trust that living in such small town is not about being away from modernization but it do teach me a lot of lesson on survival in life. I believe, those knowledge is vital when I have to travel away. Moreover I also taught to sell vegetables, taking care of our small shops but and the same time to excel in my study. When I was young, I have always thought that getting no.1 is the only thing I want to achieve until I realize, it is not my result that important but on the top rank should be my EFFORT.
             Being top student is no longer important but I started to appreciate the knowledge that I have and applying them throughout my life. 

''Studying is more than getting a good academic result, it is how we use the knowledge throughout our life"

              I love to do many things but my favorite habit is watching the stars glittering at the sky during night. My soul in sport will goes to volleyball and netball. I believe sport make us always healthy . Besides, I am talkative person. I love debating  and being Malay orator as I always proud of  Malay Language and never look down of it as it is my mother tongue language. 
                          I want to be a simple person even life will getting complex (if I am still have a long life) . And I know, now my journey is getting tough. It is a process in life of learning to be mature, yet another stage of journey that I hope would mould me to  become better person in this world and hereafter.


" ALWAYS LEARN TO LEARN because of the ALLAH...MY PRINCIPE IN LIFE "

Thursday, March 10, 2011

my first and last love letter


  people at the west say, the sun is important..but I say, you are the most important in my life..
  people at the east say, the moon is wonderful..but I say, you are the one who wonderful for me..
  people at the south say, the sky bring them cheers in life, but I say you are the one who can make me smile..
  people at the north say, the sea give them peace, but I for me, only you can bring peace into my heart..

oh Rabbi, my only love..
Both of us know my journey in this world will come to an end and I know you are wondering why I am writing this letter. This could be the only way to tell my last wish for you as I could not speak to you , eye to eye, I could not talk t you face to face. Thus, I strongly believed this letter will 'say it' to you. I know you will listen, cause you had promised to always be there for me.

my Rabbi,
thanks for giving me the chance to know you, the chance to love you and the chance to be with you..
thanks for showing me the way when I am lost, thanks for being with me through storm and sunshine, even  when darks cloud rolling in, you will spare rainbow behind it..forever thanks for being with me,each hour, each minute, each second until I close my eyes..it is not only thanks that I want to give, but also my apologize..

I am sorry to make you worried about me. 'I should not tell you about my cancer'..that is what I thought.. but then you still will know everything about me. I know it is hurt to lie, and I know it is more hurting to accept a lie, because it always make the truth seem ugly. Please forgive me...and do believe me, this 'cancer' did teach me to love you more than ever..I never felt to lost hope as you are the who give me strength to face it. oh Rabbi, you are perfect lover!
Rabbi, I had accepted my destiny with a open heart, my time had come and I had to go. You are the one who know the best for me and my fate had been written. Even after I am gone, I know you will share you love to other but I will never jealous, I had more than enough love from you.

Rabbi, forgive my sins,
 I am sorry when I take for granted of your gift,
 I am sorry when I rarely do thing sincerely because of you,  
 forgive me when I forget about your beloved, forgive me.......
but one thing I know...I love you for the rest of my life and hereafter...my love, my Rabbi..

HOPE in my heart to meet you, will never fade away..and that HOPE is what I hold to love you forever

Tuesday, February 15, 2011

star(^_^,)

stars...change periodically, until become black hole... but still, it continue make people smile because of its shine.So live the life as star,a star in your own life..and shine to make other smile..

Saturday, February 12, 2011